Etiketter

,

Jag försöker att, i största möjliga mån, använda ekologiska produkter. Framför allt gäller detta sådant som jag använder eller exponeras för på daglig basis. När det gäller livsmedel har jag skrivit en hel del om detta här, här, här och här (men man kan hitta mer på bloggen om detta). Och när det gäller livsmedel så finns det ingen enkel lösning, det är pest eller kolera och det finns ingen lösning som är ensidigt bra för miljön.

När det gäller hudvård så behöver man inte ta hänsyn till djurvälfärd, att hålla landskapen öppna eller liknande. Jag tycker att det är betydligt enklare att argumentera för att välja ekologiska hudvårdsprodukter.

Jag har fått möjlighet att testa hudvårdsprodukter från Medevi ProSalus. Ett helt kit med ekologiska produkter för ansiktet, dag som natt och året runt men även ekologiska produkter för mig som tränar mycket med syftet att motverka trötta och stela muskler, men fungerar även utmärkt vid Vätternrundan eller marathonlopp för att undvika skavsår och fungerar även utmärkt som ett barriärskydd vid open-water-simning. ??????????????????????????????? IMG_2248

Det är ett svensk-baserat företag vilket för mig innebär ytterligare en anledning till att stödja detta. Små företag i Sverige kan leda till fler jobb vilket leder till bättre välfärd – både för jobbtagaren men även för landet som helhet.

Produkterna är dessutom naturligt nedbrytbara för att orsaka än mindre påverkan i miljön när de kommer ut i naturen och företaget strävar efter att sluta kretsloppen. Ett helhetstänk som jag som konsument uppskattar.

Men, produkterna är inte certifierade enligt någon godkänd EU-märkning. Produkterna har granskats av toxikolog och varorna uppfyller kraven för att inneha en ekomärkning enligt Natrue. Men då det inte finns någon gemensam ekomärkning inom EU finns det också flera olika certifieringsprocesser och dessa är väldigt kostsamma. För ett litet företag blir detta mer kostsamt än lönsamt och företaget har därför valt att vänta med certifieringen.

Jag kommer att utvärdera produkterna allt eftersom jag testar dem och blir van vid dem. Jag har redan testat dag- och nattcrémen Vitamincréme och hudoljan Havtorn Ros och jag gillar dem verkligen! Mitt ansikte blir mjukt och återfuktat men utan att bli glansigt och fettigt (vilket annars är mitt ständiga problem). Men en ordentlig utvärdering kommer, lagom tills dess att juklappar ska inhandlas? IMG_2251 IMG_2255

 

