Etiketter

,

Jag sprang inte Tunnelloppet igår ihop med nästan 42000 andra. Jag var anmäld. Jag var frisk, jag var pigg, jag var inte skadad och jag var väldigt springsugen.

Men jag var inte sugen på att ta halva dagen till att åka till gärdet, trängas bland folk och springa på en dålig tid på grund av backar och trängsel. Och dessutom på asfalt. Nej. Mitt hjärta drog mig ut i skogen.

Jag var så innerligt sugen på att springa långt. Få springa i naturen, känna doften av granbarr och fuktig mark och springa på varierat underlag, längs med stigar och långt bort från asfalt och betong.

Jag har inte sprungit långpass sedan Stockholm Halvmarathon i september och den 1 december så börjar träningsprogrammet inför Stockholm Marathon 2015, då behöver jag redan då vara uppe i ca 20 kilometer och vara bekväm med detta för att greja min målsättning. Inom en ännu snarare framtid är det Prag Halvmarathon, om blott 4 månader.

Därför kände jag igår att det var prioriterat för mig att springa längre än 10 km. Jag kände dessutom att jag inte hade tiden att ta mig bort till gärdet och stå där och vänta. Jag ville springa från det att jag öppnade dörren och kom ut i novemberkylan.

Sagt och gjort. Det är tur att Nackareservatet ligger så nära. Jag vet att musklerna är redo för längre distanserna men för att skona ligamenten så siktade jag in mig på att springa 15 km. Sedan Stockholm halvmarathon har längsta distanserna varit ungefär 12 km. 15 km är därför en naturlig upptrappning, i slutänden landade jag på 16.22 km men det ser jag som en fungerande bonus.

Det som slog mig när jag var ute var hur otroligt vackert November är. Det är så mycket klagomål på gråa trista mörka november. Och ändå kan det vara så vackert utan solljus! Jag passade på att njuta ordentligt under rundan. Ta mig tid att observera miljöerna, lyssna till ljuden och andas in de olika dofterna från skogen. Det var en alldeles fantastisk runda och gav mig precis allt jag behövde. Avkoppling, lycka, endorfinrus, kilometer i benen, glada muskler och tid för reflektion. långpass november

Långpass kan vara bland de bästa passen jag vet. Nästa vecka blir det ytterligare ökning med ett par kilometer.

