Etiketter

, ,

Vissa dagar och vissa träningspass är jag betydligt mer nöjd med än andra.

Jag hade hela dagen tänkt att jag skulle iväg på IF Linnéas löpträning på kvällen men det är ju så lätt att fastna när man väl kommer hem. Jag stod och stirrade på termometern i takt med att temperaturen sjönk. 3, 2, 1.5, 0.9, 06, 0.5, 0.2… Det kändes inte alls särskilt lockande att sticka ut när nollan närmade sig. Jag var tillräckligt frusen inomhus som det var.

Hjärnan försökte kompromissa den köldfrusna kroppen som helst ville vara inne. Att cykla till träningen skulle ta en evighet och jag skulle bli genomfrusen på hemvägen. Jag tänkte att jag kanske kunde ta tunnelbanan, springa till t-banan och sedan lilla biten till samlingen på Zinkensdamm IP och sedan kunna sticka hem tidigare om jag ville utan att behöva låsa in överdragskläder. Men det skulle också bli kallt.

Men jag lyckades. Iklädd tjock vinterdunjacka och extra överdragsjacka under gick jag till t-banan. Jag var varm. Och nöjd.

Det dröjde inte mer än 500 meter in på uppvärmningen förrän kroppen var upptinad. Det kändes både varmt, skönt och behagligt att värma upp i 5:00-tempo.

1000 meters-intervaller stod på schemat, s.k. ”tusingar” med 60 s vila. Mitt mål var att springa 6 st i och med att jag sprang i måndags och ska springa idag också – och ändå vill ta det lite lugnt.

Jag trodde att jag skulle hålla 4:05-4:10 min/km men när vi väl hade börjat låg jag vid 4:00 min/km. Pulsen låg stabilt runt 176-178 slag/minut och det kändes faktiskt inte så dödsjobbigt som det brukar. De 3 första intervallerna kände jag att jag till och med kunde prata, sedan började benen bli trötta och andhämtningen mer flåsig.

Jag hade bra draghjälp av en tjej och en liten klunga killar bakom. Efter 6 intervaller var benen fortfarande pigga, klubbkompisen fortfarande pigg så det blev en till. Och en till.

8×1000 meter i snitt 4:01 min/km. Kanske hade jag kunnat fortsätta ännu mer, men för att skona kroppen något så räckte det gott och väl med 8. Det var nästan 10 s snabbare per km än vad jag trodde! Samtidigt var det 10 s långsammare per km än i våras, innan jag blev skadad. Men jag är så nöjd!

Tusingar är ett riktigt bra och tufft pass som för mig fungerar som en formkoll. Totalt blev det ca 13.5 km och rimligtvis är jag uppe i ca 1066 löpta km i år.

Sedan var det alldeles fantastiskt att få sätta på sig den varma dunjackan och slå sig ner på tunnelbanan i värmen med en banan efter passet. Kroppen hade lurats till att springa och vad bra den sprang!running inspiration cold weather

