Etiketter

,

En liten mil för Linn men ett stort steg närmre målsättningen.

Nu är det exakt (ungefär på dagen) 6 månader respektive 4 månader kvar till Stockholm Marathon och Prag Halvmarathon. Med andra är det nu det är dags att komma igång med träningen inför dessa lopp.

Är man fortfarande lite småsugen på att springa så finns än gott om tid för att anmäla sig och komma igång med löpningen inför dessa lopp.

Det finns träningsprogram inför marathon för alla – nybörjare inom löpning som vill klara av marathon utan tidsmål, dem som springer 5 km i dagsläget liksom de mer rutinerade löparna som kanske har sprungit flera gånger och dem som har ambitioner till att klara marathon på 3 timmar. Ett smörgåsbord för den som vill ha extra motivation och den som vill få ett färdigt upplägg som är anpassat utifrån målsättningar (och givetvis för att hålla sig skadefri). För mig blir det antingen 3:00 eller 3:15-timmars programmet.

Inför Prag Halvmarathon, som jag åker till med maken och Runacademy så har jag dessutom fått ett 6 månaders medlemskap på köpet där ett individanpassat träningsprogram ingår. Fantastiskt bra tycker jag!

I och med att jag själv är utbildad Löp-PT så använder jag andra träningsprogram som ett komplement till min egen kunskap. I dagsläget handlar min träning mer om att komma upp i mängd varje vecka och att göra detta med en långsam ökning.

Denna vecka slog jag nytt rekord med 41.7 km. Längre än tänkt men nästa vecka blir det lugnare träning. Det blev inget långpass för jag har sprungit för mycket tidigare i veckan för att ha ”kilometer tillgodo” för ett långpass.novemberlöpning

Ett bra riktmått är att öka antalet kilometrar eller tiden man springer med 10-15% per vecka.

Idag fick det istället bli lätt distans 10 km på 50 minuter! Benen var dock tunga, men det gjorde mig inget. Det finns ingen träningsform som är så enkel som löpningen. Det finns inget som är så givande och som ger så mycket energi som att komma ut i friska luften, upptäcka nya omgivningar, låta stressen fly kroppen för varje ny doft och nytt vackert träd som skymtas och för varje sekund som jag kommer längre från måsten, ”to-do’s” och ständig uppkoppling. Och, det gav mig ytterligare kilometrar i benen och förflyttade mig ett steg närmre att vara redo för kommande marathon och halvmarathon.

