Etiketter

, ,

Idag är det bara 100 kvar tills det smäller. Jag pratar inte om min kommande födelsedag eller om (det troliga) valet som också sker i mars utan om Prag Halvmarathon.

Den här veckan har jag återupptagit intervallträningen såsom är planen inför Stockholm Marathon i slutet av maj. Men träningsplaneringen fungerar ännu även för Prag Halvmarathon som blott är 100 dagar bort.

Prag Halvmarathon ser jag som en bra start på säsongen och lite av en formkoll. Men det är samtidigt en snabb bana och denna chans vill jag inte missa. Jag hoppas att vara tillbaka till den formen som jag var i mars 2014, innan jag blev skadad med stressreaktion i skenbenen. Lyckas jag springa Prag Halvmarathon på 1:31:30 såsom jag sprang på halvmarathon i Köpenhamn i slutet av mars 2014 så kommer jag att vara supernöjd. Då har jag resten av året framför mig att uppnå de mål jag satt upp för 2014. Detta är min målsättning, för jag behöver vara realistisk med det jag har tappat i uthållighet och snabbhet de senaste månaderna. Ett nytt personbästa blir det inte i mars, men förhoppningsvis senare 2015.

Det har inte blivit någon träning för mig sedan i tisdags då jag är hemma från jobbet och känner mig allmänt sjuk och sliten (vilket inte känns helt oväntat efter min UGL-kurs och vecka i Lima på COP 20).

I tisdags sprang jag dock korta intervaller på löpband. 40 sekunders-intervaller är ett av mina favoritpass på löpband. I vanliga fall brukar jag springa med 30 s vila, men nu körde jag blott 20 s vila och 40 s setvila istället för 1 min setvila. Syftet var att komma igång med intervallträningen och jag skulle inte ta ut mig till fullo, så jag måste säga att det var ett lyckat pass. Jag hade kunnat springa fler intervaller när jag var klar, men samtidigt fick jag testa på snabbheten igen.

3x5x40 s i 3:30 min/km eller 17.1-2 på löpbandet (med lätt lutning). Veckan började bra med 8 kms löpning snabbt avklarat!FullSizeRender