Det bästa jag gjorde för min träning 2014 var att börja registrera all min träning och motion på jogg.se. Det ger en helt annan överblick än vad jag tidigare ha kunnat få och det är enklare att dra lärdomar från och planera min kommande träning. Träningssummering 2014 löpning

En lärdom jag har dragit är helt klart att bättre planera och observera mina träningsmönster. Min rekordmånad med löpning i april är ett tydligt tecken på detta. Jag nästintill dubblerade antal löppass – visserligen kortare i genomsnitt, men jag hade också två veckor med extremt mycket mer löpning än vad jag var van vid. I efterhand är det inte konstigt alls att jag blev skadad. Livsstilen var ohållbar. På tok för mycket träning, på tok för mycket jobb, på tok för mycket annat privat (planera bröllop…) och på tok för lite återhämtning.

Det är tur att jag har en ständig vilja att utvecklas som människa. Därför kan jag lära av detta. Därför har jag skapat mig verktyg för att leva livet lycklig. Prioritera bort det som betyder mindre, prioritera det som betyder mer och omfördela min tid och energi för att också kunna hålla mig skadefri och förbättra min återhämtning. Men sedan är det ju också så att man lär så länge man lever och misstagen kommer ju därför åter.

Av detta har jag kunnat sätta upp nya mål för 2015. Inte bara för löpningen utan även för andra delar i livet. Nu säger jag inte att detta kommer från att jag registrerar min träning på jogg.se för detta är större än så. Men registreringen är en del i detta.

Ps. Den tiden/antal kilometrar jag totalt lagt ner på transportcykling per dag har jag räknat in som ett träningspass. Det är pulshöjande vardagsmotion, för mig räknas även det men utgör likväl en stor del av detta.

