Etiketter

, , , , ,

Även om vi redan är inne på 2015 så vill jag summera mitt 2014 som måste gå till historien som ett av de mest händelserika och känslosamma åren i mitt liv.

Januari
Tjänstledig från jobbet och studerar heltid på distans på SLU. Kör 5 klasser i veckan på SATS för att få lite inkomst, jag älskar all träning jag får! Studierna kräver mycket men de är så givande! Jag lär mig jättemycket och blir alltmer intresserad av kopplingen mellan miljö och livsmedelsproduktion.

Löpningen faller i skymundan och jag kämpar för att skrapa ihop kilometrar. Jag sätter ribban för årets träning och får ihop 48 träningspass denna månad vilket blir ca 10 träningspass per vecka, 48:32 timmar men bara 11 löppass. Anledningen till att löpningen hamnade lite i skymundan var också att jag arbetade mig fri från hopparknä med styrketräning och rehabband. Men det går ingen nöd på mig. Jag fullkomligt älskar mina långa måndagar där jag först instruerade ett pass BodyCombat följt av ett pass Runners’ Strenght. En dubbel Monday madness som gjorde mig lyrisk och hög på endorfiner av träningen, coachingen och bekräftelsen jag fick av deltagarna.

Bröllopsplaneringen tar fart denna månad!

Älskade mormor fyller 90 år och det blir storkalas hos mina föräldrar med hennes syskon och vänner.

Februari
Fortfarande tjänstledig men byter SLU mot SU och KI och lär känna nya personer på masterprogrammet i Nutrition på Campus i Huddinge. Träningen fortsätter såsom januari men detta blir mer tärande att vara i skolan hela dagarna + träna + plugga varje kväll. Jag är en tröttmössa i högre utsträckning.IMG_3194

Maken och jag åker till Selma Spa i Värmland för välförtjänt vila men där jag ändå har svårt att koppla bort all omkringliggande stress (bröllop ska planeras och jag ska tillbaka till jobbet från tjänstledighet och rakt in i en ny organisation, valorganisationen).IMG_3229 Det blir blott 43 träningspass och 10 löppass denna månad, men å andra sidan desto mer tid för att umgås med vänner vilket blir månadens höjdpunkt – jag lyckas värna om mina relationer.

Mars
Färdig Magisterexamen i Kemi inriktning Miljö, Livsmedelsvetenskap och Nutrition!
Tillbaka till verkligheten och förening av heltidsjobb i Riksdagen med mina 5 pass på SATS + egen träning. Jag fattar beslutet att lägga ner några av mina klasser. Det är inte hållbart för mitt välmående med så högt tempo, min återhämtning blir lidande.

Månaden inleds dock med några dagars skidåkning i Järvsö med syster, sambo och barn vilket var precis vad jag behövde. Jag kände mig rejält avslappnad och närvarande och det var riktigt skönt med all frisk luft. Den korta tiden kändes som en enda lång harmonisk evighet just för att jag var så närvarande och kunde släppa allt annat. Jag stärker banden till syskonbarnen vilket betyder mycket för mig.IMG_3338

Jag fyller år och börjar även ladda inför årets tävlingspremiär. Jag får med mig maken ut (på cykel) som hare när jag springer ett tävlingsförberedande långpass inför halvmara-premiären. Ett pass som går till historien som månadens bästa. Trots stark motvind så lyckas jag hålla det tempo jag tänkt och matar på. Jag känner mig stark och oövervinnerlig. Det gör saken desto bättre att ha maken med mig som stöttar och pushar och hejar på och ser ut som världens lyckligaste mest stoltaste hare. Alla gånger han följer med mig ut på långpass är minnesvärda, dessa tillfällen gör mig bara så glad!IMG_3312

Denna månad åkte jag och maken till Köpenhamn för att springa IAAF/AL-BANK World Half Marathon Championship. Han som stöd och jag som glad motionär. Strålande väder, perfekta förutsättningar med pigg kropp och jag landade på 1:31:30 och nytt personbästa.
IMG_3417 Årets 3:e bäst löpta månad i antal kilometer (dock bara 14 löppass) och 49 träningspass.

April
Jag började som löpcoach för löpgrupper på SATS men även som löpcoach för företag i Urban Tribes regi. Jag fortsatte min löpcoachbana med löpcoachutbildning. IMG_3562Jag hade mina rekordveckor i löpning denna månad med en vecka med 56 km och 63 km löpning. Denna månad sprang jag som allra mest (183.5 km och TJUGOFYRA LÖPPASS,!!!) och fick ihop 52 träningspass. Jag minns månaden som väldigt tröttsam och intensiv. Dels med alla träningspass men även då valrörelsen började kicka igång på allvar och tempot på jobbet hissades rejält. Jag sprang, och VANN damklassen, Kvantumloppet på tiden 40:57 minuter vilket blev nytt personbästa för mig.IMG_3564Sista veckan i månaden får jag dock väldigt ont i mina (vad jag tror är) benhinnor. Det går inte över och blir bara värre.

Månadens bästa löpkänsla var långpasset under påsken, i mina föräldrars hemort, en solig varm dag när jag kände mig oövervinnerlig. 31.5 km löpning i 5:00-tempo och det gick hur lätt som helst. Jag hade kunnat springa i en evighet om det inte var för att jag hade en tid att passa. Jag njöt av alla vyer, knopparna på träden, gröna blad, hästarna som betade, solen som värmde och därefter födelsedagsfirande med hemmagjorda hamburgare hos min syster.IMG_3540

