Etiketter

, , ,

Verkligen sist på bollen men jag har inte tidigare gjort egen chiapudding. Jag har testat vid ett par tillfällen men inte gjort själv. Men oj vad simpelt det var!

Det är ingen billig frukost då chiafrön är rätt dyrt, men som tur är så behöver man inte jättemycket frön varje gång.

Recept för 1 portion:
3 msk chiafrön
2 dl sojamjölk (eller annan mjölk)
1/4-1/2 tsk vaniljpulver (mitt är från kung markatta)
kardemumma

Jag blandade detta i en skål och lät stå över natten. Nu på morgonen hade fröna svällt och jag tillsatte lite kokosflingor, mandel och hallon från mammas trädgård. Väldigt gott faktiskt! Och så enkelt. Den här frukosten kommer jag definitivt göra flera gånger, jag sparar tid på morgonen!FullSizeRender (4)

Däremot så verkar det inte vara jättemycket kalorier i denna frukost, även om den är späckad med vitaminer, mineraler och antioxidanter.

På 3 msk ger chiafrönen inte mer än ca 120 kcal. Sojamjölken tillför ytterligare ca 80 kcal men sedan är det tillbehören som ger fler kalorier. Men tack vare en hög proteinhalt så mättar chiafrönen ändå bra (fast jag skulle nog komplettera med en macka eller göra en större portion). En frukost får gärna vara 300-500 kcal så det här var lite lite. I alla fall för mig. Men kanske blir jag motbevisad, kanske står jag mig till lunch ändå.

Per 100 g innehåller chiafrön
21.2 g protein
37.5 g kolhydrater (varav 0 g sockerarter)
31 g fett varav 12 g mättat fett, 5.9 g omega-6 syror och 20.4 g omega-3 syror!
33.7 g kostfiber

