Etiketter

, , ,

Trots att jag är här som coach har jag fått till ett par riktigt bra kvalitetspass för egen del. I måndags deltog jag fullt ut på backträningspasset då möjlighet fanns för detta.

Jag körde en grundlig genomgång av löpteknik och löpskolningsövningar (nästan 1 timma!!!) följt av teknikövningar och utförslöpning i ca 10 minuter. Sedan övade vi tekniken uppför och sprang uppför i ca 15-20 minuter så benen fick jobba järnet. Jag tog ett extra varv nedvarvning och fick ihop närmre 12 km och rejält med träningsvärk i rumpan. Alldeles fantastiskt härligt.

På tisdagen passade jag på att köra ett eget löppass efter att jag levererat båda mina klasser för dagen (då en morgonjogg och en core-klass). Jag hittade en slinga med välpackad sand/grusväg på 1.5 km. Jag värmde upp i närmre 3 km, körde lite löpskolning och satte sedan av i högt tempo med sikte på 5 km i samma tempo utan paus. FullSizeRender (7)

Första kilometern gick segt och jag insåg att det var mer uppför än vad jag räknat med. Andra kilometern gick pyttelite snabbare och jag hade då stött på en manlig löpare i klubbkläder i lycra och racerglasögon som sprang ungefär samma tempo som jag, runt samma slinga, fast åt motsatt håll. Direkt fick jag en morot. Jag skulle minsann möta honom på minst samma plats varje varv. Han tänkte nog detsamma.

Från att de två första kilometrarna gick i 4:08-tempo gick 3e kilometern i 4:06-tempo och jag började känna flowet i kroppen. Det här var hur lätt som helst.

4e kilometern gick i 4:03 och jag började starkt känna för att springa ännu längre än 5. Jag siktade mot 7.

Kilometer 5 blev rekordsnabb på 3:59 men jag började också inse att tiden höll på att rinna ifrån mig då jag hade middagsplaner senare för kvällen. Kilometer 6 gick i 4:01 och där fick jag nöja mig för att hinna tillbaka. Men känslan i kroppen var fortfarande lätt. Så fantastiskt härligt att få springa i enbart shorts och sport-bh på mjukt underlag med havet på ena sidan. Jag kände mig oövervinnerlig och kunde lätt ha fortsatt i flera kilometrar till (kändes det som). Efter tisdagens pass känner jag att sub 40 närmar sig. IMG_7844FullSizeRender (8)

Det var jag och ett gäng snabba män som var ute och körde samma sträcka (inte direkt snabbare än jag själv). Många i klubbkläder. I lycra. Många i racerglasögon. De flesta runt 40-årsåldern. Ingen svensk. Det verkar som att fenomenet med MAMILS (middle-aged-men-in-lycra) och ”elitmotionär” har spritt sig över kontinenten.

