Etiketter

, ,

Jag måste säga att det här är det perfekta sättet att resa. Det passar mig ypperligt. Samma kände jag när jag för nästan två år sedan var på Playitas på Fuerteventura på träningsresa med Les Mills.

Det är fantastiskt att kunna träna mycket, sola, vila och äta. Mer än så behöver jag inte. Det blir relativt tidiga kvällar, minst 8 timmars sömn men även uppåt 10 timmar, vakna utvilad runt 8-snåret och ta dagens första träningspass före frukost.

Förutsättningarna för löpning är riktigt bra på Lanzarote. Mycket bättre än på Playitas där jag snabbt tröttnade på de raka cykellederna med ovarierat landskap. Där var grupptränings- och gymförutsättningarna bättre.

Direkt till vänster från hotellet finns en härlig grusväg, eller snarare hårdpackad sand. Skonsamt mjukt underlag och det finns en liten runda på ca 1.5 km som passar perfekt för intervaller och snabbdistanspass. Bara några hundra meter bort tornar en backe upp sig på väg mot byn Los Ancones där vi har kört både uppförs- och utförslöpning.IMG_7782

Jag har själv inte fortsatt på vägen där men tydligen är det vackra landskap och snarlika vägar minst en mil bort om man vill passa på att springa långpass.

Åt höger från hotellet löper en strandpromenad längs med alla turisthotell och den kan man ta (nästan) hela vägen till staden Arrecife som ligger en mil bort.FullSizeRender (6)

4 km inåt landet ligger närmsta vulkanen som kan passa bra både för distansrundan som den vandringssugne.FullSizeRender (5)

Vädret är perfekt för träning. Vill man bara sola och slappa finns mer att önska då det är fler mulna än soliga dagar och då sjunker temperaturen raskt till +16 grader. Men solen tar lite ändå så lite färg kommer jag ha när jag kommer hem. När det väl är soligt är det som en riktigt varm svensk sommardag. Ljuvligt.

Jag behöver göra en påminnelse till mig själv – Linn, åk på en sån här resa varje år i februari. Du behöver det och du älskar det.

