Etiketter

, , , , , ,

På plats i Prag!

I eftermiddags åkte jag och maken till Prag ihop med ett helt gäng löparsugna människor. På lördag går Prag halvmarathon av stapeln och vi åker hit med Runacademy som anordnar en resa runt loppet. Men det var fler än bara Runacademy-gänget på planet. Jag stötte på tre klubbkompisar från min löparklubb IF Linnéa som också sprang VM i halvmarathon i Köpenhamn förra året (samma helg, sista helgen i mars) som jag gjorde. Vi sågs där som hastigast och de kände igen mig! (Relativt många medlemmar och i och med att jag snarare sällan än ofta är på träningarna så känner jag mig som en väldigt anonym linnéit)

Med mindre än 2 dygn kvar till loppet, hur känns det då? 
Nja. I ärlighetens namn har jag ingen koll på min kapacitet. Jag avslutade februari med en hel vecka med influensa och tröttheten satte sina spår i ytterligare 2-3 veckor efter detta. Först nu har jag börjat komma igång igen och i tisdags fick jag till mitt första intervallpass på 6 veckor. Jag har tappat den finfina formen jag tyckte att jag hade och det känns riktigt tråkigt.

För två veckor sedan gjorde jag ett form-test. Samma test som förra året och en runda som blev årets bästa – helt enkelt för att jag hade maken med mig. 3 km uppvärmning och sen var det tänkt att greja 15 km i tilltänkt halvmara-fart. Ett ypperligt sätt att testa formen för längre distanser. Och sedan nedvarvning på detta.

För att springa på samma tid som förra årets halvmara i mars så behövde jag hålla 4:20 min/km i 15 km. Men, mitt inofficiella mål för Prag halvmarathon är att slå nytt personbästa och gärna under 1:30. För detta behöver jag hålla ett tempo motsvarande 4:15 min/km.

Vi kan kort och gott säga att det gick inte. Snittempot på mina 15 km blev 4:32 min/km vilket är fasligt långt från målsättningen. Benen var inte dödströtta men det kändes fysiskt omöjligt att öka farten. Och så har jag känt senaste tiden. Det tar stopp. Benen trycker inte ifrån. Jag fastnar i tempot. Samtidigt så är detta ungefär samma tempo som förra årets formkoll tidigt i mars. Och då sprang jag ändå på 1:31:30. Kanske finns det hopp?

Det känns därför svårt att planera inför lördagens lopp. Kanske att jag kan springa på förra årets tid 1:31:30. Kanske att jag kan slå personbästa och få kraft att komma ner under 1:30. Kanske att det inte går alls och tiden slutar på 1:35 eller mer. Enorm skillnad och det blir svårt att avgöra förrän startskottet väl avfyrats och jag är inne i löpningen.

Jag har pepprat kroppen med rödbetor i olika former senaste veckan och bra mat och hoppas på att det bidrar något. Däremot har sömnen blivit lidande och det drar också ner förutsättningarna.

Hur som helst, jag ska springa, det ska bli roligt och det är fantastiskt kul att vara i Prag, Tjeckien och därmed ett nytt land och ett av årets mål är avklarat – att just besöka ett nytt land. Imorgon blir det lugn jogg på morgonen, frukost, en vända till mässan för att hämta nummerlapp och kika på allt som finns att erbjuda löparnördar som jag själv och sedan sightseeing-tur i gamla stan. På kvällen blir det regelrätt pastamiddag för uppladdning.

Sluttider
Skamgräns: >1:35 timmar
Officiellt mål: 1:31:30
Önskat läge: <1:30:59
Drömmål: <1:29:59Linn-Norrback runacademy

 

Bild från Runacademys hemsida från Löpargruppen Hornstull där jag är ledare. Så taggad som jag ser ut är jag ändå trots ovissheten!

