Etiketter

, , ,

Det är träningspassen jag är i mest behov av, och oftast prioriterar bort som också ger störst belåtenhet. Igår var en sådan dag när jag fick till ett sådant pass. Jag prioriterade för jag vet vad det ger i längden.

Trots stress på jobbet prioriterade jag bort en social lunch med kollegor för att styrketräna på lunchen. Ett effektivt pass på 45 minuter med fokus på mage och en liten dos axlar och bröst. En stark mage för att kunna hålla bålen när jag springer mig trött och för att undvika att belasta ländryggen och för att undvika följdeffekter med belastning på höfter, knän och ben.

Ben borde jag naturligtvis också köra men då veckan ändå innehåller 5 pass löpning och dessutom ett lopp på lördag så prioriterades det bort.. även denna vecka… Men jag väljer att fokusera på det som jag åstadkommer och inte på det som inte blir gjort!

När jag tränar vill jag vara effektiv och att styrketräna med vikter är inte min favorit. Det jag istället gör är intervaller med framför allt den egna kroppsvikten.

Det som behövs:
1 matta
1 stor dos kreativitet
ev hantlar/viktplatta om man vill

Jag körde 17 övningar 2 gånger och varje gång i 40 sekunder. Med 20 s vila varje gång.
Dvs. övning 1 i 40 s, vila 20 s, övning 2 i 40 s, vila 20 s, börja om från början. När jag gjort det två gånger byter jag till övning 3 och 4. Och så vidare.
Ett klassiskt ABSolution-pass såsom det är utformat på SATS. Fast jag kör extra många övningar.

Olika typer av plankor, sidoplankor, mountain climbers, burpees, breda armhävningar, tricepsarmhävningar, olika typer av crunches, sidolyft med både överkropp och ben bestod dagens pass av. Det bästa är att gå på andra pass för att få inspiration och ta med sig det till den egna träningen.

Efter detta blev det tåhävningar vilket enbart är för att vaderna behöver det för att hålla sig friska. Jag avslutade starkt med ytterligare 4.5 minut mage utan paus i form av en maglåt från en BodyCombat-release. I did it!Löpstyrka styrketräning för löpare

45 minuter effektiv träning för en starkare friskare kropp. Sällan smakar en lunch så gott som efter ett bra träningspass. Sällan är belåtenheten så stor som efter att ha genomfört ett träningspass som det krävs en stor dos mental övertalning för att greja.

