Etiketter

, , , ,

Det är ca 3 veckor kvar till Stockholm Marathon vilket jag ser jättemycket fram emot! Inte minst i och med att jag förra året, 5 veckor före start fick stressreaktion i båda skenbenen och blev ordinerad total löpvila vilket följdes av rehab i 4.5 månader. I år lyssnar jag ännu bättre på kroppen, går till naprapat regelbundet (även om kroppen känns rätt okej) och är bättre på att få in vilodagar i kalendern liksom att träna upp bål, höfter och vader.

Med blott 3 veckor kvar så är det dags att testa formen på riktigt.

I senaste Runners World fanns 3 träningstips för att testa formen inför marathon. Jag är inte sen på att haka på sådant och i tisdags joggade jag därför till Stockholm Stadion för att bränna av Yassointervaller, 10 st x 800 meter med lika lång joggvila (eller 400 m) som själva intervallen. Snittiden det tar i minuter och sekunder för intervallen motsvarar den förväntade tiden på marathon i timmar och minuter (förutsatt att du inte är medeldistanslöpare eller ovan vid långpass).

Det var ett riktigt kul pass och framför allt roligt att springa på bana. Kändes häftigt rent av. Första intervallen gick långsammast, jag kikade på klockan och tyckte att tempot var för fort för att jag skulle orka hela intervallen – larvigt tänkt, det är inte klockan som avgör utan kroppen! Jag var pigg efter första intervallen, för pigg. Sedan vågade jag öka lite.

3:11 minuter
3:05 minuter
3:05 minuter
3:04 minuter
3:03 minuter
3:04 minuter
3:08 minuter
3:04 minuter
3:08 minuter
3:05 minuter

Intervallerna motsvarade tempo på 3:49 minuter/km (3:03) till 3:59 minuter/km (3:11) vilan låg runt 2:55 minuter. Orkade liksom inte vänta längre, men gick desto fortare att jogga 400 meter så joggade runt lite.

Det var grymt kul och snittiden på intervallerna blir 3:057 så ca 3:06 timmar. Jag tar det med en nypa salt men då jag siktar på 3:10 på marathon så kan det ändå ge en fingervisning! IMG_8766

Detta pass ska jag definitivt testa fler gånger – och då också våga öka tempot!

På lördag tar jag mig an formkoll eller testpass nummer 2 inför marathon och det är att ställa mig på startlinjen till Kungsholmen Runt 21.1 km. Tiden man springer på halvmarathon x 2 + 10 minuter kan motsvara tiden på marathon. Jag hoppas springa snarlikt som i Prag vilket skulle ge en sluttid på ca 1:29 timmar och därmed
1.29×2 + 10 = 3:09 timmar på marathon.

Tisdagens pass var en bra boost för självkänslan inför lördagens halvmara – och för mig är det jätteviktigt att mentalt förbereda mig inför lopp med positivt sinnestillstånd.

Jag kan verkligen rekommendera att springa på bana. Kolla bara så att banorna inte är bokade i förväg! I tisdags var det flera på plats och både Studenterna och Spårvägen kom och sprang. Då gäller det att då och då vrida på huvudet för att se så att ingen vill springa om. Vad är det egentligen för regler för att springa på bana? Är det någon särskild bana man bör hålla sig på?

