Etiketter

, , , ,

Never underestimate a marathon runner woman motivational quotesRuset har knappt hunnit lagt sig från lördagens Stockholm Marathon innan jag har siktet inställt på nästa mål. Jag har klarat årets mål att springa sub 3:15 och tycker att jag faktiskt klarat målet om 3:10 också. Det diffade ju bara 5 sekunder. Jag är fullt nöjd.

Däremot så är ju en av mina målsättningar att springa 2 stycken marathon detta år. Och nu när jag klarat mina tidsmål så väl så lockar detta ytterligare.

Enligt årets kvalregler så behövde damer springa under 3:08 för att få tävla i SM-klassen på Stockholm Marathon. För halvmarathon och milen i SM-klassen har tiden 3:06 gällt. Det finns även tider för halvmarathon och milen som man kan kvala på – men de tiderna känns svårare att nå i år. Men på marathondistansen känns det ändå som att det kan gå.

Jag vill därför springa ett marathon i höst, på en snabb flack bana där jag kan springa, helst, snabbare än 3:05:59.

Jag har kikat på lite olika alternativ, såsom Frankfurt Marathon, Amsterdam Marathon, Vintermaration i Stockholm eller senare Valencia eller Florens Marathon.

Det hade varit superskönt att springa Vintermarathon i Stockholm. Då hade jag kunnat ha lika bra stöd som jag hade under Stockholm Marathon. Men jag vet inte om den anses vara särskilt snabb då jag hört om många små knixar och kortare brantare partier. Likaså är det en varvsbana vilket kan vara mentalt jobbigt, det är dessutom runt 500 tävlande vilket ju inte är så mycket och därav få att ta rygg på och att springa själv är också mentalt jobbigare.

Övriga marathon såsom Frankfurt och Amsterdam är ju erkänt snabba. Nackdelen där är att jag då inte har så mycket support som hemma. Maken följer med (har nog inte frågat honom, men han måste liksom följa med) men då jag ogärna stannar vid vätskestationer och helst dricker ur egen liten flaska (för att jag är inkapabel till att få i mig vatten ur en mugg medan jag springer) för att kunna dricka när jag vill så behöver jag få lite langning vid flera punkter på banan. Utomlands och under ett helt marathon är ju det stört omöjligt för maken att greja på egen hand. Samtidigt vill jag inte släpa på för mycket gel och vätska själv heller. Det väger.

Har läst att Amsterdam Marathon ska vara bättre ur perspektivet att det är en roligare stad för njutning under resten av resan och kanske också mer support längs med hela banan. Däremot ska det vara några knixigare partier och smalare vägar och även parti med hård kullersten. Hört att det även kan vara blåsigt och därav lite mer instabil väderprognos. Blåst är ju inte kul.

Frankfurt är ju lite mer av en klassiker med arrangemang i världsklass där världsrekord dessutom slagits. Brukar vara bra väder. Men inte någon turiststad direkt. Dessutom ligger loppet på en söndag vilket skulle innebära att jag kommer ha enorma problem att ta mig till arbetsplatsen på måndagen (är på annat ställe då än vanliga arbetsplatsen och har inte möjlighet att ta ledigt). Och även på tisdagen.

Ojojoj, dessa värdsliga problem. Någon som har erfarenhet av dessa lopp och kan tipsa mig? 6 Steps to Run Your First Marathon

