Etiketter

,

I måndags anlände jag till Genève och snart har jag alltså varit här i en vecka. Jag har påbörjat en period som praktikant i FN-systemet och närmare bestämt på UNEP, FN:s miljöorgan.
IMG_0586

Jag har fått jättemånga frågor om hur det känns, hur det går osv och jag tänker att det är lättare att dra allting här istället.

Av mina tidigare erfarenheter från längre perioder utomlands i USA, Indien, England, Argentina och Mexiko så känns det inte lika bra denna gång. Tyvärr.

I Stockholm har jag ett alldeles fantastiskt liv där jag verkligen gör allt det jag önskar (förutom när jobbet tar överhand och det går ut över vännerna) och älskar. Jag har det fantastiskt bra med min man, jag trivs så himla bra i vårt hem, jag har så många alldeles underbara vänner, jag har ett jätteroligt kreativt jobb med härliga kollegor, jag inspirerar människor till träning som löpcoach och instruktör och jag känner riktig glädje av att springa genom skogarna, stigarna och längs med vattnet i Stockholm, själv eller i sällskap av alla löparvänner.

När jag tidigare har varit utomlands har det varit på andra premisser. Jag har inte levt det liv jag gör nu. Det har varit lättare att lämna och lättare att falla in i nya mönster och jag har inte varit lika beroende av rutiner.

Jag har bara jobbat i fyra dagar och på den korta tiden kan jag nog inte skapa en tillräckligt välgrundad känsla för arbetet, inte heller för livet i Schweiz under den veckan jag varit här.

Jag snappar upp lite franska för varje dag vilket jag tycker är stimulerande, och jag vill försöka passa in i den nya kulturen här. Jag tycker att det är lite oförskämt att inte ens försöka och skäms lite över att hela tiden behöva säga att jag inte talar franska. Men det är samtidigt en motivation för att lära mig.

Det negativa: 
– Schweizare kan inte detta med kaffe såsom vi svenskar kan. Här är det så långt ifrån Gevalia och Löfbergs Lila man kan komma. Kaffet påminner om pulverkaffe som man själv blandar i varmt vatten.
– Gratis te och kaffe har jag tagit för givet hemma i Sverige, men så icke längre. 17 kr kostar en liten kopp blaskkaffe. Som jag också köper och dricker 2 gånger per dag.
– Arbetsuppgifterna stämmer hittills inte med min tolkning av beskrivningen av uppgifterna i annonsen, så att säga. Det mesta är administrativt ännu och tyvärr varken intressant eller stimulerande. Därav behövs 2 koppar kaffe per dag. Tyvärr betyder det också att jag än så länge inte ser fram emot att gå till jobbet då minuterna låååååååångsamt tickar förbi i en oändlighet.
– Att gå i en matvaruaffär är ett större frustrerande projekt för mig. Dels för att jag inte hittar, dels för att jag inte förstår vad det står på förpackningarna och dels för att det är svårt att fråga personalen för det är inte alltför många som förstår och pratar engelska.
– Matvaruaffärerna och alla butiker stänger ca 18 på vardagarna. På torsdagar är man generös och har öppet till 20 eller 21. På söndagar är allt stängt. Detta gör kvällarna aningens tråkigare och lite mer tidspressade.
– Jag betalar 1400 kr i månaden för ett gymkort.
– Min enda rutin som jag verkligen är noga med att föra med mig hit är löpningen. Tyvärr har jag inte hittat några bra områden än att springa i och därav har jag nött 52 km asfalt denna vecka vilket inkluderar biltrafik, rödljus och sicksackande på gator. Löpningen är annars min frizon, men denna vecka har det varit mer stressande och upprörande än avkopplande och fantastiskt. Dessutom har jag nu väldigt ont i benen av all asfalt.

Det positiva: 
– Det finns många Starbucks runt om (tyvärr inte nära mitt jobb) vilket gör att jag kan njuta av kaffe på helgen. För ”bara” 50 kr koppen. ”Svinbilligt” för en praktikant, men så värt det för en kaffeälskare.
– Jag har ändå lärt mig en hel del på bara 4 dagar om de olika systemen, uppbyggnaden av UNEP och hur implementeringen av en konvention faktiskt fungerar.
– En svensk kollega, Gu, har tagit mig under sina vingar och försett mig med mycket av den nödvändiga infon på UNEP såsom bakgrunden till UNEP, vilka jag bör träffa, diverse dokument och var man hittar ännu billigare kaffe (för blott 7 kr!). Han är guld värd och gör min tid betydligt roligare. En annan kollega, också vid namn Ge, börjar jag lära känna och delar kontor med. Det verkar dessutom som att vi kommer jobba en del tillsammans. Kul!
– De jag bor med är hittills alldeles fantastiska. H från Iran och O från Spanien. H flyttade in veckan före mig och har därför ungefär samma lust och behov av att upptäcka staden som jag. I fredags var vi ute på Le Kraken på en bartät gata. I lördags var vi på pittoresk matmarknad och förhoppningsvis åker vi till Lichtenstein om 3 veckor (ännu ett nytt land, yey!). (Bild från mysig marknad)FullSizeRender (23)
– Den internationella atmosfären. Det är så härligt att höra världens alla språk (eller nja, framför allt är det nog sydeuropeiska..) på spårvagnen på morgonen.
– Jag har ännu inte fixat någon swiss-telefon så därav uteblir allt surfande och dötid med telefonen. Men det uppskattar jag verkligen. Jag har läst ut en bok under pendlingstiden och jag har så mycket mer tid att reflektera. (Kanske också för att jag inte heller cyklar)
– Jag har redan hunnit bekanta mig med 3 löpklubbar. I tisdags, vilket var första hela dagen här så mötte jag en löpargrupp när jag var ute och bekantade mig med omgivningarna. Jag hakade på dem och blev introducerad till allt och var med på passet. I torsdags mötte jag Genèves triathlonklubb och höll på att bli värvad dit. I lördags morse så mötte jag och H upp Geneva Runners Club som springer ihop varje lördag och sen fikar ihop. Jag sprang med grundaren av The Economist Europakontor, bara sådär.
– Gymmet är bra, LesMills-klasserna finns där och i onsdags var jag på ett träningspass som fortfarande gör sig påmind 4 dagar senare.
– Månadskort på kollektivtrafiken är billigare här än i Sverige. För 600 kr åker jag överallt i Genève. Visserligen betydligt mindre stad men fantastiskt bra infrastrukturnät.
Bilder nedan från löprundor i veckan dels med Geneva Runners och sedan på löparbanan från träningen med Gobe-bitume. Och ja, det är en jättefontän som syns på första bilden som sprutar vatten 140 meter upp i luften.

IMG_0603 IMG_0601 IMG_0591 IMG_0573

Bonne nuit!

