Etiketter

, , ,

Har ni sett de nya raw food-barsen som börjar dyka upp på gymmen och i livsmedelsaffärer och på pressbyrån? Raw bite heter dem. Jag köpte en förra veckan för att stilla mitt chokladsug och för att få lite energi inför min BodyCombat-klass. Den var riktigt god och som nutritionisten jag är kan jag inte låta bli att kika på både innehållsförteckning och energiinnehåll. 50 g godhet med dadlar, cashewnötter, mandlar, kakao och kokos. That’s it. Inga tillsatser, inga konstigheter. Fantastiskt att dessa kommer ut på marknaden!raw-bite

Men 22 spänn. 22 spänn för en sådan liten godbit? Det kan ju inte vara så svårt att göra tänkte jag – och nu har jag gjort min alldeles egna raw food bar med ovanstående ingredienser! Den blev grymt god och givetvis mätte jag upp det så att det blev 50 g, precis som raw-bite, och gjorde en bar av det.

Självklart ska ni också få receptet.

För 8.5 bar: 
2 dl torkade ekologiska dadlar
2 dl sötmandel
1 dl cashewnötter
3 msk rå ekologisk kakao*
2 msk kokosolja
2 msk vatten

*om du vill ha lite mer proteinrikt så byt ut ½ msk mot ½ skopa (något mer) chokladproteinpulver.

Gör så här: 
Mixa mandlar och cashewnötter till grovmalet i matberedare. Klipp dadlarna i 3-4 delar och häll i. Tillsätt övriga ingredienser och mixa!

(Väg om du vill få 50 g) och lägg ut på bakplåtspapper och forma till en bar. Njut! Förvaras i kylskåp och håller ca 1 vecka. linns raw browniebar istället för raw-bite

Energiinnehåll: 
Varje bar á 50 g innehåller 229 kcal (då har jag räknat med ½ skopa chokladproteinpulver och 2.5 msk rå kakao)
60 % av energin kommer från fett (framför allt enkelomättat!)
29 % av energin kommer från kolhydrater
11 % av energin kommer från protein
Skillnaden här är att raw-bite innehåller ca 170 kcal, och givetvis har jag inte receptet på dessa, men är fullt nöjd med mina egna. Dessutom så nyttjar jag vanlig kakao i beräkningarna, vilket är felaktigt eftersom att rå kakao innehåller färre kcal/100 g och har bättre fettsammansättning. Men något sånär i alla fall!

Är det ekonomiskt lönsamt?
Inte nog med att man får kylskåpet fullt av goda bars, det är betydligt mer ekonomiskt än att köpa. 8 köpta bars blir ca 200 kr och när du köper ovanstående hela förpackningar med dadlar, kokosolja etc så landar totala summan på ca 200 kr – fast det räcker till många fler satser och mångfalt fler bars!