Etiketter

,

Jag vill verkligen slå ett slag för 2 saker från gårdagen som hjälpte mig oerhört och som imponerade på mig.

Innan årsskiftet fick jag ett helt kit med grejer från svenska Medevi Pro Salus, ett Motalabaserat företag som arbetar med ekologisk hudvård och ekologiska sportprodukter. Hudvårdsprodukterna blev snabbt en favorit och de har jag beställt på nytt på egen hand. De har riktat in sig mycket på långdistansprodukter, och är nog mest kända i Vätternrundan-sammanhang för sin ”rumpräddare”. En ringblomsalva som håller alla skavsår borta.

Denna ringblomsalva fick jag både naturell, med tea tree-olja och i form av ett stift som är lätt att packa med och lätt att smörja in när man är på språng.

Jag har testat lite inför tidigare halvmaror men störst problem brukar uppstå på ännu längre distanser. Minns att jag 2013 smörjde mig frenetiskt med vaselin på insida lår, vid ljumskar och i armhålorna men tji fick jag för skavsår fick jag ändå. Jag trodde att det hörde till. Att det inte fanns ett bot i världen för detta.

Men så igår så blev jag mäkta imponerad. Trots att jag var genomblöt in på bara huden runt 3 mil in i loppet och kläderna med lätthet gick att vrida ur så stod ringblomsalvan pall för detta. Jag kom i mål och kunde ta en varm dusch utan risk för att det skulle svida någonstans. Salvan höll skavsåren borta och jag är imponerad!

Jag testade däremot mitt pulsband till min nya gps-klocka för första gången till gårdagens marathon (aldrig testa nya saker till tävling..) och hade jag vetat på förhand att jag skulle få ett illrött skärsårsliknande skavsår där pulsbandskanten satt hade jag smörjt mig där också. Däremot så gick det att stryka på ett lager ringblomsalva på det skavda området och smärtan försvann. Och det går att duscha med. Och fettet bidrar till läkning.

Jag är så nöjd med denna salva och skulle be alla jag känner att kasta vaselinet åt sidan och göra plats för Medevi ProSalus ringblomsalva i badrumsskåpet istället. FullSizeRender (22)

Det andra som jag vill slå ett slag för är min nya gps-klocka Garmin Forerunner 920xt. Wow. Bara wow. Den är dyr som skam, 4800 kr inklusive pulsband (Runners store har haft erbjudande nu under veckan för 4300 kr inför marathon – kika om erbjudandet fortfarande kvarstår). Men värd varenda krona.

Den har betydligt bättre precision än min tidigare garmin och de första 5 km klockade den klockrent på sekunden, på centimetern på de olika km-markeringarna. I slutänden på alla de 42195 metrarna så visade klockan 42530 meter. 300 meters skillnad på 4.2 mil är inte illa pinkat tycker jag. Min förra garmin kunde gärna visa 130 meters skillnad redan på 1 mil.

Klockan visade dessutom att jag tog mig genom loppet med 181 steg per minut vilket är så gott som perfekt (180 steg per minut är riktmåttet). Kanske också därför jag uppskattar den lite extra. Den bedömde min återhämtningstid till 68 timmar (japp, återhämtningsrådgivare är den också). Det är en multisportklocka för simning och cykling också, men man kan även lägga till fler aktivitetsprofiler. Den är smart på så många sätt och efteråt kan jag sitta och analysera data i oändlighet. VO2-max, höjd, mitt rörelsemönster, titta på banan jag sprungit. Jag kan lägga in egna intervallrundor, springa med en ”virtual partner” och mycket mer. Den är dessutom lätt att förstå vilket jag hyllar, som känner mig smått tekniskt frånvänd. Den sitter som gjutet på handleden, är lättare än min tidigare och har fortfarande plats för 4 fält i displayen (som givetvis är högst valbara) vilket jag verkligen vill ha för att samtidigt kunna se tid, distans, medeltempo per kilometer (varvtempo) och momentantempo (tempo).