Etiketter

, , , , , ,

Sista delen av summeringen från 2014.

Oktober: 
Nästan 3 veckor av oktober månad tillbringade vi i Tanzania på smekmånad. Vi inledde med en fantastisk och mentalt utmanande vandring uppför Afrikas högsta berg Kilimanjaro via Lemosho-leden. Det var väldigt mycket intryck, vi kom till nya insikter, det var makalöst vackert, spartanskt och spännande. Tyvärr så kom vi inte till toppen då jag blev höghöjdssjuk vid 4600 m höjd och vi avbröt vandringen, men det var resan som var målet och inte toppen av berget. Här har jag skrivit om Kilimanjaro Dag 1: Förväntan och Spänning, Dag 2: Kyla, regn och hagel, Dag 3: Swahili, bergskanter, sol och höghöjdssymtom, Dag 4: Tuff, tuffare, dålig och Dag 5: Hakuna matata och whiskey-leden.IMG_1445

Då vi kom ner från berget var vi trötta men sakta men säkert så mådde jag snabbt bättre. I och med att vi hade två dagar tillgodo så beslöt vi oss för att ägna en dag åt safari, som en bonus. Och det gjorde vi rätt i. En dag var alldeles lagom för detta. Det var häftigt att se djuren på så nära håll, så oberörda, ute i det vilda, i den stora Tarangireparken på 2850 kvkm.IMG_1691

Efter detta bar det av till Zanzibar i härligt litet propellerplan, till 5-stjärnig lyx och all-inclusive. Bara att ha en fungerande ren toalett gav mig lycka. Överflödet gjorde mig överlycklig och exalterad. Vi brukar aldrig bara ligga på stranden på en semester, men vi var fortfarande trötta efter Kilimanjaro. Träningsvärk i benen och smärta i knäna efter den nedstigningen satt i ett tag och kroppen var trött. En hel vecka av sol, bad och god mat var verkligen vad vi behövde.IMG_2096

När vi kom hem så kom jag även igång med min löpning på riktigt. Jag började att springa med IF Linnéa igen. Härliga tuffa intervaller. Det var en lyckokänsla bara att kunna springa, utan att få ont!

November: 
Månaden med näst näst näst näst mest löpning. 144.5 km. Löpning och träning blev också fokus för denna månad och en stor anledning till det är att jag inledde månaden med en inspirationsdag i Urban Tribes regi där vi bl.a. fick springa Kenyaintervaller och samtala med f.d. elitlöparen och nu bokaktuella Maria Akraka.

Efter detta gick jag utbildning och blev godkänd i 30-minuters magpasset ABSolution, jag gick kvartalsutbildning i BodyCombat (första gången på ett halvår), jag var på utbildning för gruppträningspasset i löpstyrka Runners’ Strength, bokade mig till Prag Halvmarathon och på resan med Runacademy och jag skrev det populära och flerfaldigt delade inlägget Löparnördens Lexikon. (Utöver en massa egen träning med IF Linnéa, långpass och företagscoaching)

Jag passade även på att baka lite och mina nyttiga pepparkaksdegsbollar blev också väldigt populära. Men min favorit var nog raw food-chokladkakan som jag åt som mellanmål som gjorde att eftermiddagsrasten blev en liten del av himmelriket.

December: 
December flög förbi. Som sagt, jag var hemma 7-8 nätter i hela december och 3 av dessa var jag sjuk. Jag inledde december med att gå UGL-kurs, en veckas internat och personlig utveckling. En alldeles fantastisk vecka med en stor inre resa som har gett mig nya perspektiv och insikter. Dessa hann jag tyvärr inte smälta helt då jag 36 timmar senare satt på ett plan till Peru för att vara med på FN:s klimattoppmöte COP 20 i Lima. Likaså en fantastisk vecka men på ett helt annat sätt med nya lärdomar om internationella förhandlingar och det politiska spelet runt detta. Dessutom blev jag mäkta imponerad av Lima som stad. Mycket finare än vad jag trodde och framför allt ett land jag gärna åker tillbaka till.IMG_6679

Jag var dock med i Magasin Spring som månadens tips på löparblogg då jag tidigare i år blivit rankad som Sveriges 10:e bästa löparblogg. Jättekul och jag uppskattade utmärkelsen och möjligheten att vara med i tidningen.IMG_6630

Något jag däremot gjorde mycket av var att springa. Oj, vad jag sprang. Det blev månaden på året med näst mest löpning med 175 löpta kilometer. Även på UGL-kursen så ställde jag klockan tidigt för att hinna med en runda på morgonen. I Peru tog jag mig till löpbandet på hotellet 3 gånger och när jag kom hem så har jag varit ivrig att följa Anders Szalkais träningsprogram inför marathon, och det har jag gjort utifrån mina förutsättningar.